Muita ihania -käsityökirja on täällä!



Olen odottanut tätä kirjaa kauan. En yleensä osta käsityökirjoja ja lahjaksi saadut jäävät pölyttymään nurkkiin. Olen niin laiska seuraamaan ohjeita, että rivi riviltä seuraaminen on tuskastuttavan puuduttavaa. Siksi minun puikoiltani ja koukultani ei mitään kovin monimutkaista koskaan putoakaan. Ja juuri tästä syystä olen myös odottanut nimenomaan tätä kirjaa saapuvaksi. Muita ihania -kässäilyssä kun ei koskaan ole ollut kyse pilkuntarkoista ohjeistuksista, vaan hyvästä fiiliksestä ja inspiraatiosta. Kirja (jonka ohjeista iso osa löytyy netistäkin) soveltuu tietysti joidenkin ohjeidensa osalta hyvin myös ohjekirjaksi, mutta ennen kaikkea se on inspiraatiokirja, jonka tarkoituksena on herättää käsityöinnostusta ja saada aikaan hyvää fiilistä. Minulle hyvä fiilis tulee jo siitä kun saan selailla ohjeita.


Ihanan Tiinan ihanaa blogia on mahdollista seurata myös netistä, mutta vanhan liiton ihmisenä minulle painetussa kirjassa on jotain aivan vastustamattoman maagista. Paperille painetut kuvat peittoavat tietokoneen näytön mennen tullen.

Kirjan käsitöistä osa on ollut blogissa esillä jo kauan ja satojen muiten tapaan minäkin olen niitä tehnyt. Meiltä yhteisneulontana blogissa tehty tyyny ja jo pitkään palvellut plussatyyny, joka on saanut inspiraationsa Tiinan tekemästä ihanasta virkatusta peitosta. Itse asiassa olen tehnyt noita tyynyjä kaksin kappalein, mutta keltainen versio on edelleen vuosien jälkeen jossain jemmassa hieman keskeneräisenä, kuten arvata saattaa.


Kirjalta odotin eniten eräitä sukkia, jotka pääsivät puikoille heti. Loistavana kierrättäjänä olen jemmaillut töistä rikkinäisiä lasten villasukkia ja purkanut niitä näitä sukkia varten (ei sillä etteikö multa jämälankaa löytyisi, hehe). Jälki on siis hieman muhkuraista kiharaisen purkulangan vuoksi, mutta kokemus on opettanut, että kyllä ne höyryttäessä viimeistään oikenee aika hyviksi!

Ihan kirjaimellisesti näitä ohjeita ei voi noudattaa, sillä minulla on ainakin huomattavasti kirjan ohjeita tiukempi käsiala ja jo lasten sukkiin sai lisätä aika paljon silmukoita varteen, vaikka alkuperäinen ohje on aikuiselle. Lisäksi kuviota olen muokannut hieman, sillä minun tiukemmalla neulekäsialallani niistä tulisi paljon pitkulaisempia kuin kirjan kuvassa. Se ei kuitenkaan haittaa, sillä kuten mainittua, tämän kirjan on tarkoitus enemmänkin inspiroida tekemään.


Ikuisuuslempparini kaikista kirjan ohjeista tulee varmaan aina olemaan Talvisukat, jotka tein Pöttikselle jo muistaakseni pari vuotta sitten. Tähän ohjeeseen pääsee Muita ihania -blogissa käsiksi vaikkei kirjaa hankkisikaan, mutta jos hankit, niin se on ymmärtääkseni tällä hetkellä myynnissä vain Adlibriksessa. Hintakin on muuten aika kohdillaan.

Ihania käsityöhetkiä!

Kommentit